מה זה אקנה וכיצד הוא נוצר?

מה זה אקנה וכיצד הוא נוצר?

אקנה היא הפרעה בבלוטות השומן שבעור.שינויים הורמונאליים בגוף גורמים לבלוטות החלב להגביר את פעילותן וכך נוצרת הפרשת יתר של חלב בתוך הבלוטות. זקיקי השערות, שדרכן מופרש החלב, נסתמים ואז החלב הרב מצטבר בבלוטה ומספק סביבה טובה להתרבות חיידק שניקרא פי.אקנה. בתגובה לנוכחות החיידק מתפתחת תגובה דלקתית שמתבטאת בהופעת פצעונים. פצעוני האקנה נפוצים באזורים העשירים בזקיקי השיער ובבלוטות חלב: בפנים, במחשוף, בכתפיים ובגב עליון.אקנה עלול להופיע בגיל ההתבגרות אך גם בגילאים מבוגרים יותר.

הגורמים לאקנה בגיל ההתבגרות הם הורמונאליים (כתוצאה מהפרשת שומן מוגברת שהיא חלק מתהליך ההתבגרות) ותורשתיים (ילד שאחד מהוריו סבל מאקנה ישנו סיכוי שהוא גם יסבול מכך). ולעומת זאת, אקנה של מבוגרים נגרם כתוצאה מסטרס.

האקנה ניגרם בד"כ ע"י 4 גורמים שפועלים יחד:

  1. יצירה מוגברת של בלוטות החלב והיצרות או חסימה של פתח זקיקי השיער, שדרכו הפרשת החלב יוצאת החוצה.
  2. הצטברות החלב בנקבוביות הסתומות מתבטאת בהיווצרות הקומודונים.
  3. שיגשוג של חיידק החי בתוך העור שניקרא פי אקנה.בדרך כלל, תאי עור מתים עולים על פני שטח העור והגוף משיל את התאים. כאשר קיים עודף חלב בנקבוביות, תאי העור המתים נלכדים בהן וחוסמים את הנקבוביות וכך מספקים לחיידק הפי אקנה שנמצא באופן טבעי בעורנו מצע נוח להתפתח ולהתרבות. כאשר יש כמות גדולה ממנו בנקבוביות מתחיל תהליך דלקתי שגורם לפצעונים.
  4. .דלקת- נוצרת כתוצאה מכך שהגוף הופך אלרגי לחיידקים שנמצאים בנקבוביות.

נגעי האקנה יכולים להיות בדרגות חומרה שונות – נגעים דלקתיים או לא דלקתיים. ישנם מס' נגעי אקנה: קומודנים שחורים, קומודנים לבנים, פפולות, פוסטולות, נודולות וציסטות. הנגעים יכולים להיות מלווים בכאב ובאדמומיות.

אילו גורמים עלולים להחמיר את האקנה?

  1. שינויים הורמונליים בתקופת המחזור החודשי אצל נשים.
  2. מריחת קרמים שומניים או חשיפה של העור לשמן מכונות ולגריז
  3. שימוש בג'ל או במשחות שומניות לשיער שבהמשך נמרחות גם על המצח והלחיים וכן מוצרי איפור וקוסמטיקה עשירי שומן וסמיכים שסותמים את הנקבוביות.
  4. תרופות כגון: סטרואידים (קורטיזון), תרופות מסוימות נגד אפילפסיה ודיכאון, הורמונים לבניית שרירי גוף וכו'.
  5. חיטוט בעור הנגוע.
  6. ניקוי אגרסיבי ורחצה מופרזת של עור הפנים יפגעו באיזון הטבעי של הפרשת הסבום. תחושת היובש בעור תעודד את בלוטות החלב להגביר את פעילותן דבר שיגרום ליותר קומודונים, פצעים ורגישות בעור.
  7. מתח נפשי במיוחד חמור ומתמשך- בזמן סטרס הגוף משחרר הורמון בשם קורטיזול שגורם לנפיחות בעור ומעורר את הנקבוביות.
  8. ישנם מחקרים שמצביעים על קשר בין אכילה מרובה של סוכר ומוצרי חלב (ההורמונים והשומן שבחלב) להחמרת האקנה.

כללי עשה ואל תעשה כדי למנוע אקנה ולישמור על עור פנים בריא:

  1. להימנע משימוש באיפור ותכשירי טיפוח שמבוססים על שמן, חומרי בישום וצבע מלאכותיים ואלכוהול שעלולים ליסתום את הנקבוביות ולגרות את העור. השתמשו בתכשירים לא שומניים, אנטי קומודגניים שהם באישור מישרד הבריאות.
  2. לישטוף את הפנים פעמיים ביום בלבד. פעולת הניקוי תסיר ליכלוך, עודפי שומן, תיפתח את הנקבוביות ותעודד את תהליך ההתחדשות הטיבעי של העור. שיטפו היטב את הידיים לפני ניקוי הפנים השתמשו במים פושרים ולסיום השתמשו במגבת נקיה מבלי לשפשף את העור חזק אלא בטפיחות עדינות. ריחצו את הפנים גם לאחר פעילות גופנית מכיוון שהזעה עלולה לגרות את העור.
  3. הימנעו ממגע מיותר של הידיים בעור הפנים – לא לחטט או לגרד זה עלול ליגרום לזיהום ולצלקות. זיכרו ! ניקוז (ניקוי) מומלץ לבצע אך ורק אצל קוסמטיקאית מקצועית.
  4. חשיפה לשמש גורמת להתרחבות הנקבוביות וממריצה את יצור השומן בעור. דבר שיכול ליגרום לאדמומיות יתר בפנים, להגברת הדלקת ולכתמים. לכן, חשוב להימנע מחשיפה לשמש בשעות החמות, לחבוש כובע ולהשתמש במקדם הגנה לפחות SPF 30 לעור הפנים שמיועד לסוג ומצב עורכם.
  5. הקפידו לחפוף את השיער מידי יום וכן לאסוף אותו (השיער צובר שומן וליכלוך וחיכוך עם הפנים יחמיר את התופעה).
  6. אם את מתאפרת בעזרת מברשות איפור הקפידי לנקות אותן היטב לפני ואחרי השימוש שהרי הן סופגות אבק, ליכלוך וחיידקים.
  7. החליפו את הציפה של הכרית כל יום. היא נמצאת במגע ישיר עם הפנים כל הלילה וסופגת שומנים, חיידקים וליכלוך שמקורם מהפנים, מהשיער והפה. ככל שעור הפנים יהיה נקי יותר כך תמנעו את החמרת האקנה.
  8. ידוע שיש קשר בין סטרס להתפרצות אקנה לכן כדאי לישמור על שיגרת חיים רגועה ככל האפשר. לישון טוב בלילה (השינה עוזרת להפחתת)
  9. השתמשו באוזניות בזמן הדיבור בפלאפון (הפלאפון צובר חיידקים רבים)
  10. חשוב מאוד ללחח את העור באופן קבוע כדי לישמור על שיכבת ההגנה הטיבעית שלו.
  11. הקפידו על שתיית מים מרובה היא תעזור לפנות פסולת מהגוף.
  12. הקפידו על תזונה נכונה-אכלו מזון עשיר בסיבים כמו דגנים מלאים וקטניות (במקום סוכרים וקמח לבן), פירות וירקות טריים שמספקים לגוף ויטמינים ומינרלים חשובים שעוזרים בין היתר לשמור על עור הפנים.

חשוב מאוד לא להזניח את הטיפול באקנה אלא לטפל בו מיד עם הופעתו. אל תמתינו! ניתן למנוע את החמרתו ואת הסימנים שפצעי האקנה עלולים להשאיר על עור הפנים.

התייעצו איתי, אני קוסמטיקאית פרא רפואית מקצועית שמבצעת איבחון קליני מעמיק ומקיף על מנת לאבחן את הגורמים לאקנה. ליקבוע את סוג האקנה ובהתאם אבנה תוכנית טיפולית אישית במטרה לאזן את העור ולימנוע תופעות לוואי כמו: כתמים וצלקות.

שיטת הטיפול שלי מבוססת על ידע קליני מעמיק והתכשירים הטיפוליים מכילים מרכיבים פעילים בריכוזים משמעותיים שמשפיעים על שכבות העור העמוקות. בין המרכיבים הפעילים ניתן למצוא שילוב של חומצות שגורמות לחידוש העור, נוגדי חימצון, נוגדי דלקת ומרכיבי לחות חשובים.

חשוב להקפיד על מפגש קבוע בקליניקה ולהשלים את הטיפול בתכשירים פעילים בבית .

הטיפול פנים באקנה בקליניקה כולל:

  1. ביצוע אנמנזה (שאלון למטופל ואיבחון העור) על מנת לאבחן את סוג האקנה ודרכי הטיפול.
  2. ניקוי העור עם תכשיר ניקוי אנטיספטי.
  3. פילינג-להסרת תאים מתים והכנת העור לקליטת החומרים הפעילים.
  4. עיסוי וריכוך העור-עיסוי בעזרת תנועות ז'קה שגורם להמרצת זרימת הדם, זירוז חילוף חומרים וסילוק הפסולת.וריכוך העור ע"י חימומו באדים חמים במכשיר הוופוזון.
  5. טיפול בקומודונים- התפחת העור על ידי מסכה תרמית שמחממת את העור כפעילות מקדימה להוצאת הקומדונים בקלות וללא כאב.ניקוז וחיטוי בעזרת תכשירים שמכילים מרכיבים אנטיספטיים שמשמידים מיקרואוגניזמים.בנוסף, שימוש במכשיר תדר גבוהה שמחטא וממריץ את הדם וכך גורם להעלאת יכולת הספיגה של חומרים לתוך העור. וכן פוטותרפיה – מבוססת על גלי אור. תפקידה להרוס את החיידקים שגורמים לאקנה (מומלץ פעמיים בשבוע למשך חודש 15-20 דקות).
  6. סילוק הפרשה שומנית מהעור – שימוש בגלווני שעוזר בספיגת השומן. רקיחת סרום שמכיל מרכיבים פעילים שמטפלים באקנה, מווסתים את בלוטות החלב ומרגיעים וכן שימוש במסכות שמכילות; מרכיבים בעלי כושר ספיגה גבוה.
  7. הרגעת העור בעזרת מסכת אצות ים.
  8. סרום שמחזק את המערכת החיסונית העורית, מרגיע ומכווץ את הנקבוביות. קרם לחות טיפולי ומקדם הגנה.
  9. הדרכת המטופל בכללים שמונעים את החמרת האקנה ומביאים לריפויו ושימוש בתכשירים ביתיים שמכילים מרכיבים פעילים לטיפול בתופעה.

המטופל ילווה באופן אישי ומקצועי לאורך כל התהליך הטיפולי על מנת לעקוב אחר תגובת העור עד להשגת התוצאה האופטימלית.

עור רגיש

עור רגיש נשים וגברים ברחבי העולם עשויים לסבול מעור רגיש....

Read More