עור רגיש

נשים וגברים ברחבי העולם עשויים לסבול מעור רגיש. מבחינה קלינית, אנחנו מתייחסים לעור רגיש מולד ולעור עם רגישות אשר התפתחה כתגובה לגורמים חיצוניים.

עור רגיש נגרם על ידי נטייה גנטית תורשתית. אנשים אשר נולדו עם סוג עור רגיש, נוטים להסמקה, נוטים לפתח אסטמה של העור ואלרגיות. יש להם עור עדין, על פי רוב בהיר עם פחות מלנין ונטייה לפיגמנטציה. מבחינה מחקרית, אנחנו מסבירים עור רגיש ככזה שהמחסום האפידרמאלי שלו אינו פועל בצורה אפקטיבית ועל כן הוא חדיר לגורמים אשר ישפיעו על רגישותו. מערכת החיסון העורית על פי רוב חלשה ותהיה רגישה לחיידקים וגורמים אלרגניים אחרים ובכך תגבר הנטייה של העור לפתח רגישויות. בקרב בעלי עור רגיש, אנחנו ניראה שכבת עור חיצונית דקה וכלי דם קרובים לפני העור הגורמים למראה אדמומי.

עור שמפתח רגישות, זהו עור החשוף לגורמים חיצוניים והשפעות פנימיות הגורמות לתגובה עורית. אנשים אלה, אינם ממוצא אתני מסויים ואין קשר לצבע עורם. הגורמים להתפתחות רגישות בעור יכולים להיות סטרס, זיהום אויר, שינויי מזג אויר, סוגי מזון שונים ועוד.

האקדמיה לדרמטולוגיה בארצות הברית, דיווחה לאחרונה כי 50% מאוכלוסיית ארה"ב חווה תופעות של רגישות בעורם. עוד עלה מהדיווח, כי בקרב נשים, 50% יפתחו רגישות בעור וכי גברים צעירים רגישים פי – 2 מגברים מבוגרים.

בין הגורמים שמנינו קודם, אנחנו יכולים להתייחס למתח ולחץ כאחד הגורמים להתפתחות רגישות בעור. כאשר אנחנו בלחץ, המוח משחרר נוירופפטידים אשר עשויים לעורר תסמינים דלקתיים הבאים לידי ביטוי באודם, גרד ותחושת חום בפנים. אנשים הסובלים מדלקות עוריות כגון פסוריאזיס, סבוראה, אטופיק דרמטיטיס ורוזיצאה עשויים לפתח תגובה קשה יותר במצבי לחץ.

גם שינויים הורמונאליים בהריון או בגיל המעבר, עשויים ליצור רגישות בעור. שינויים אלה גורמים להתרחבות כלי הדם ולזרימת דם מוגברת המלווה בתחושת חום ואודם על פני העור.

שינויי מזג האויר וגורמים סביבתיים אחרים אף הם משפיעים על התפתחות גירוי ורגישות בעור. שינויי אקלים. מעבר ממקומות קרים מאד לחמים, מזגנים, סביבה עירונית מזוהמת ועוד, משפיעים על מצב העור שלנו וגורמים לתגובתיות הבאה לידי ביטוי ביובש, גרד ואדמומיות.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות ? ראשית, יש לבצע אבחון עוד מדויק אשר יצור אבחנה מבדלת אם מדובר בעור רגיש או עוד שפיתח רגישות. ננסה להבין, מה היו הגורמים אשר עוררו את המצב הזה.

 

לאחר שהבנו מה הבעיה,

  1. נמנע משימוש בסבונים שאינם מותאמים לסוג ומצב העור.
  2. נשתמש בתכשירי לחות קלילים ומרגעים המבוססים על מים ועשירים בלחות.
  3. נשתמש בתכשירים אשר יחזקו את מערכת החיסון העורית תוך שמירה על מחסום השומן של העור ונביא אותו לרמת תפקוד אופטימלית כדי למנוע השפעות מזיקות על העור.
  4. נימנע משימוש בתכשירים המכילים חומצה אלפא הידרוקסית בריכוזים גבוהים.
  5. נשתמש בתכשירים המכילים חומרים מרגיעים.
  6. שימוש בחומצות שומן וסרמידים יסייעו לחזק את מחסום השומניות בעור.
  7. נשתמש בתכשירים המכילים מסנני קרינה לפחות 30 SPF.
  8. נשתמש בתכשירים על בסיס צמחי מרפא כגון קמומיל, אלוורה, מרווה, לבנדר, תה ירוק ועוד.
  9. שימוש באנטי אוקסידנטים נוגדי רדיקלים חופשיים כגון ויטמין E.
  10. נימנע ממעברים קיצוניים בתנאי האקלים ונקפיד על ניקיון יום יומי של העור כדי למזער את נזקי מזהמי הסביבה.

עור רגיש

עור רגיש נשים וגברים ברחבי העולם עשויים לסבול מעור רגיש....

Read More